Now is the time - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu Now is the time - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu

Now is the time

Blijf op de hoogte en volg Judith

08 Januari 2018 | Oeganda, Hoima

Kennen jullie die serie? Fuller house... (Ik niet, cultuurverschil, generatiekloof of onder een grot gewoond, ik weet het niet meer...) maar na een aflevering gekeken te hebben met Nath en Olaf of nee, waarschijnlijk de tweede aflevering, want de eerste was ik vrijwel direct in slaap gevallen. Bleek deze uitspraak wel heel erg toepasselijk! Knock knock, who's there? It's always open! Dit is een beetje de standaard hier op de compound! En voor ons ook meteen de standaardzin geworden!

Ik wilde zo graag op wintersport... maar Jehovah heeft daar gewoon rekening mee gehouden... Ik mag hier gewoon dagelijks een piste pakken! En net zoals je na een gave, vette, stijle en bumpy piste echt een kick voelt en na een paar keer vallen helemaal nat beneden komt, mag ik hier elke dag achterop de boda boda(zie verslag hiervoor) (voor de nog luieren: plaatselijke scootertaxi service) wat gewoon het zelfde gevoel geeft. Alleen dan nat van de hitte en in plaats van de zogenoemde rode piste te nemen, heb je hier een letterlijk rode stofpiste, wat er ook voor zorgt dat je rood op je bestemming aankomt. Wat gaaf, en een stuk goedkoper (lees: 0,75 cent met z'n tweeë) dan de echte wintersport! Toen we vrijdagavond de boda boda pakte en de Koninkrijkszaal bezochten, bemerkte we ook wel dat het goed is om rekening te houden met wanneer je je zonnebrand en eventuele andere cremetjes opsmeert... Dit kan nog wel eens invloed hebben op je verschijning. Gelukkig zijn de lieve broeders en zusters hier wel wat Mzungus (blanken) gewend en Ik begreep later ook wel waarom ze me liever een hand gaven, hihi. Olaf mocht meteen het aandeel graven naar geestelijke juweeltjes uit de Bijbel doen, maar ze spreken hier erg grappig Engels, dus soms ook wel wat onverstaanbaar voor ons. Maar Olaf was heel tactisch: "Ah thank you sistaaa" maar ook echt dat je daarna dus niet weet of het nou al gezegd is of niet. Erg leuk.
Zaterdagochtend zou er eerst schoonmaak van de Koninkrijkszaal zijn en daarna zou er meteen worden uitgetrokken om te prediken. Waar zijn de rode en blauwe doekjes? Joehoe? Waar zijn de handschoenen? Nope, dit gaat beetje beetje anders. Oh, was dit al schoongemaakt? Sorry, ik zag het niet. Oeps...

Dit verdient z'n eigen kopje: prediken.

Alles is zo minimalistisch, maar prediken hier is pure luxe. Mensen hebben GEEN huis, toch kom je binnen. Mensen hebben geen tijd want ze MOETEN echt werken, maar toch nemen ze tijd. Mensen hebben NIKS om aan te bieden, toch BIEDEN ze je van alles aan. Mensen zou je hier begrijpen als ze niet KUNNEN geloven in God vanwege alle armoede en ziekte, maar toch geloven ze in God ook al weten ze nog niet eens zijn naam! Maar wat heerlijk dat wij die dan kunnen vertellen en dat je hun ogen echt ziet glinsteren. (En ja, dat is moeilijk door de stof, dus kun je nagaan!)

Ik glinster hier ook wel, al komt dat mede door Marit die zo vriendelijk was om een zeepje met shimmer mee te geven... Nou heb ik me daar iets in vergist en ben ik op het moment een zonnestraal verblindend glittermonster, maar ik overleef het wel.

Ciao for now!

  • 08 Januari 2018 - 18:51

    Jan En Paulien:

    Hej Juudje,

    Wat leuk om te lezen hoe de reis en eerste dagen zijn verlopen.
    We hopen nog veel berichtjes van je te krijgen, maar wel graag met ondertiteling (boda boda?).
    Veel plezier, liefs van
    Jan en Paulien

  • 08 Januari 2018 - 20:24

    Ilona:


  • 08 Januari 2018 - 20:24

    Ilona:


  • 08 Januari 2018 - 20:26

    Ilona:

    Gaat ergens iets mis met de techniek...
    wilde alleen ff schrijven dat ik alweer uitkijk naar je volgende verhaal!

  • 09 Januari 2018 - 22:38

    Marenthe:

    Judieeeee,

    Ook fotos van jou zonnecrémepje en boda boda

  • 11 Januari 2018 - 15:15

    Cees:

    Leuk om op deze manier met je mee te lez(v)en en te zien welke wereld je bent ingestapt. Ik schat in, minstens zo dynamisch als een salarisadministratie. Ik wens je toe dat genieten en leren hand in hand gaat.....

  • 16 Januari 2018 - 15:33

    Bert:

    Hoi, Judith ik lees nu pas voor het eerst je verslag, erg leuk hoe het er daar aan toe gaat.
    Wij gaan hier de zaal verder behangen en schilderen van af de 4e tot de 14e.
    Ik begrijp dat de zaal er daar anders uitziet. Groetjes van M&B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 35223

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 27 Oktober 2023

Hyperbare Zuurstoftherapie

01 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Ugandarisch

24 Juni 2010 - 09 Augustus 2010

Downunder

Landen bezocht: