Blessings of learning a new language - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu Blessings of learning a new language - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu

Blessings of learning a new language

Blijf op de hoogte en volg Judith

23 Januari 2018 | Oeganda, Hoima

Ik begrijp dit liedje nu veel beter! (Titel) Wat is het leuk om een nieuwe taal te leren! Je zou denken: "Engels, dat heb je toch op school geleerd?" Daar heb je wel een punt mee. Toch is mij het volgende overkomen: "Judith, you look so smart!" Voordat ik naast mijn slippers ga lopen, vraag ik mij natuurlijk af hoe ze dat zo van mijn uiterlijk af kunnen lezen. Mijn conclusie was: ik hoor hier gewoon thuis, hier zien ze hoe slim ik ben. Mijn reactie hierop was natuurlijk zoals ik ben, heel bescheiden. "No, I'm just this (met mijn duim en wijsvinger dicht bij elkaar) little smart!" Maar ik dacht, laat ik toch maar eens vragen waarom ze dat zo van mijn buitenkant concluderen. Hun antwoord was dat mijn kleding goed matcht met elkaar. Blijkt dus dat ze hier smart als leuk/mooi bedoelen. Maar ik hou liever vast aan dat ze me slim vinden. :-) Echt een blessing, zo'n andere taal!

Het is heel leuk te zien hoe ijverig de broeders en zusters hier zijn. Ze vragen aan ons "Tot hoe laat wil je?" Als het aan hen ligt gaan ze de hele dag door, let wel, zonder eten! Ik heel braaf voor een lunchpakketje gezorgd, maar dit kan je dan mooi delen, want de Oegandesen nemen niks mee hoor! Het is daarnaast hier ook heel normaal als je predikingspartner opeens haar hoofd op haar benen legt terwijl je aan het studeren bent met iemand. De eerste keer schrok ik even, en ik vroeg: "Are you okay?" Maar ze was alleen moe! Dit kun je je toch niet voorstellen in Nederland! Té grappig. Je komt hier soms echt tijd te kort, als je een afspraak met iemand maakt, moet je duidelijk aangeven dat je 's middags je Bijbelstudies wilt doen, want anders ga je naar al hun adressen mee. Wat trouwens ook echt een voorrecht is om te ervaren. Ja, als je hier bent, zie je echt hoeveel werk er nog te doen is! In Nederland dacht ik echt: het duurt niet zo lang meer voor Jehovah's dag, Armageddon komt! Maar hier denk je dat totaal niet!

Na een drukke week in de dienst dacht ik donderdag: ik ga lekker zelf even tijd nemen om de vergadering voor te bereiden en uitgebreid te studeren. Maar plannen kun je hier niet doen! Want opeens stond de brandweer voor de compound! Het water (lees: regenwater) was opperdepop, want het had hier toen al minimaal 4 weken niet geregend. Tienduizend liter water zouden ze komen brengen. Maar ook dit gaat op z'n Oegandees. Dit betekent dus dat ze een grote tuinslang vol gaten aansluiten op de brandweerwagen, wat maakt dat je met emmers heen en weer kan rennen om zo'n 150 liter water op te vangen! Dat staat gelijk aan ongeveer 16 keer de wc doortrekken. Nou, dat loont met MIJ als gast op de compound toch wel de moeite! :-)

  • 23 Januari 2018 - 22:38

    Ilona:

    Hi Cutie!

  • 25 Januari 2018 - 18:37

    Nor:

    Blij ei.. je ziet er gelukkig uit.
    We genieten nog steeds met je mee :D
    Leuk ook om wat foto's te zien.
    Liefs van hier -x-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 35223

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 27 Oktober 2023

Hyperbare Zuurstoftherapie

01 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Ugandarisch

24 Juni 2010 - 09 Augustus 2010

Downunder

Landen bezocht: