50 is het nieuwe 40 - Reisverslag uit Kruiningen, Nederland van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu 50 is het nieuwe 40 - Reisverslag uit Kruiningen, Nederland van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu

50 is het nieuwe 40

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

06 Oktober 2023 | Nederland, Kruiningen

Na een intensieve behandeling in het weekend voelde ik me maandag beroerd! Alle energie was er weer helemaal uit, alsof iemand met een vrachtwagen over me heen gereden was. Alles deed pijn en mijn voeten wilde niet voorruit. In deze belabberde toestand arriveerde ik maandag niet fris en niet fruitig bij het ziekenhuis.

Na het omkleden aangekomen in de wachtkamer, zakte ik in een stoel om bij te komen van deze inspanning. Toen betrad dr. Heringhaus de ruimte. Zijn ogen flitste heen en weer als een wolf die op jacht is. En uiteindelijk bleven ze op mij rusten. Hij vroeg of ik tijd had voor een gesprekje. Heb ik weer, dat kon er ook nog wel bij vandaag. Een gesprekje met dr. Heringhaus zit altijd vol met uitleg over mijn lichaam en goeie medische adviezen, maar het voelt daarom soms ook alsof je even scherp onder de loep genomen wordt. Net als vroeger op school als je weer eens apart genomen werd. Dat dit gesprekje een verrassende wending zou krijgen, was me op dat moment nog niet duidelijk!

Zoals elk gesprekje begint met de vraag: hoe gaat het? kon ik ook deze keer weer zeggen: ik ben moe, heel moe! Dr. Heringhaus had gehoord dat ik het weekend door was gegaan met behandelen. Hier was hij op zijn zachts gezegd niet blij mee. Hij zei dat mijn lichaam in het weekend juist rust hard nodig heeft en dat long covid patiënten juist niet door moeten gaan in het weekend. Hij vergeleek het met iemand die sport, die bouwt zijn spieren op met rust.

Vervolgens gaf hij mij een verplichte vrije dag van de behandeling. Ik mocht dinsdag niet komen (weekend on a Tuesday....). Maar wat was ik blij met deze "strafdag". Het deed me heel goed ookal voelde het wel een beetje als spijbelen. Ja lekker dan, daar zat ik met mijn goeie gedrag in de hoop eerder klaar te kunnen zijn. Maar in de volgende twee zinnen boorde dr. Heringhaus die hoop ook volledig de grond in.

Want... 50 is het nieuwe 40! Waar wij dachten met 40 behandelingen klaar te zijn, adviseert hij er toch minimaal 50 te doen. Hij ziet dat het voor mij nog echt verschil kan maken om mijn lichaam verder de goeie richting in te duwen. Dus we mogen nog 2 weken langer in het mooie Zeeland blijven! Met als laatste behandeldatum vrijdag 27 oktober!

Nog maar 3 weekjes en dan ben ik alweer klaar.. althans met de dagelijkse behandeling. De zuurstof werkt namelijk nog zo'n 6-8 weken door. Dit is weer een hele nieuwe fase van de behandeling. Mijn verwachting was dat ik dansend uit de tank zou komen, maar die verwachting heb ik inmiddels moeten aanpassen. Dr. Herinhaus had weer een mooie vergelijking. Hij vergeleek het met een Duitse keeper Manuel Neuer die zijn onderbeen gebroken had. Voor de breuk staat 'slechts' 6 weken herstel, maar nu bijna een jaar later voetbalt hij nog steeds niet mee. Dr. Heringhaus zei: naast het helen van de breuk moet hij ook al zijn spieren weer opbouwen in zijn been, zijn conditie moet weer verbeteren, zijn motoriek en vaardigheden aangescherpt.. dus het totale herstel duurt langer dan alleen het helen van de breuk. Zo is het ook met long covid. De behandeling in de zuurstofkoelkast is als het helen van de breuk, maar daarna komen al die andere facetten van herstel. Dus dan weten jullie waar ik de komende periode druk mee ben!

Tussendoor moeten we maar genieten van de kleine geneugten van het leven die in handbereik liggen. Zoals een echt Zeeuwse Bolus! Nee, niet die bruine bolussen die in Utrecht op de stoep liggen en waar je niet in wil stappen. Nee, een lekker zoet kaneelachtig deegvormig....iets, wat op een bolus lijkt. Dus een echte bonus eh, bolus!


  • 07 Oktober 2023 - 11:40

    Olaf & Nathalie :

    Nog even doorbikkelen Juud! Gelukkig heb je af en toe een extra geluksmomentje met die bolussen. [e-1f60b]


  • 07 Oktober 2023 - 13:19

    Anita L-K:

    Lieve luitjes, nog ff langer volhouden [e-1f4aa][e-1f3fc][e-1f64f][e-1f3fc]


  • 07 Oktober 2023 - 13:32

    Naomi Van Den Berg:

    Wat een betrokken arts heb.. wat lijkt me dat fijn, ookal heeft ie niet altijd goed nieuws, hij wil je echt helpen. En dikke tip van mij.. probeer de gevulde bolus [e-1f970]


  • 12 Oktober 2023 - 15:11

    R&R:

    Nog even volhouden! Jullie trouwdag zit je weer ‘gewoon’ in Utrecht [e-1f609]

    Succes weer. En dan is het dus blijkbaar net als met de doop: het begin van een nieuw leven ná corona. Je bent op de goede weg. Hoera!

    Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Kruiningen

Judith

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 35163

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 27 Oktober 2023

Hyperbare Zuurstoftherapie

01 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Ugandarisch

24 Juni 2010 - 09 Augustus 2010

Downunder

Landen bezocht: