Tussen hoop en vrees - Reisverslag uit Goes, Nederland van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu Tussen hoop en vrees - Reisverslag uit Goes, Nederland van Judith van der Boom- Pijnacker - WaarBenJij.nu

Tussen hoop en vrees

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

22 September 2023 | Nederland, Goes

Daar was ie dan hoor! De 20ste behandeling! Afgelopen maandag heb ik hem gehad! De tank doet het weer en de stank is weer weg "gedoken".. haha!


Wat een verschil met hoe trots ik elke keer de tank in ging en de vragen als: voel je al verschil? vol overtuiging beantwoord met nee dat verwacht ik ook niet. En hoe stoer ik vorige keer ook zat te schrijven over dat ik verschil pas zal gaan voelen ergens in oktober (om in het thema van duiken te blijven..) dook er deze week toch een hoop emoties, vragen en onzekerheid op. Vragen als: doet het wel iets met me? waarom voel ik me nou zo intens, tot huilens toe moe? waarom voel ik nog geen verschil? Maar ook vragen als: wat als er geen verbetering komt? wat als het nou precies bij mij niet werkt? In de tank hoor je de ervaringen van lotgenoten en wat zij elke week aan verbetering ervaren. Het maakt mij erg onzeker en hoe graag ik het ook wil voorkomen.. toch ga ik vergelijken.


In de tank zei een lotgenoot dat ik moest puzzelen omdat dan de zuurstof naar mijn hersenen gaat en dat ik dan sneller zou herstellen. Online in een ervaring van iemand las ik dat bij een ander kliniek wordt aangeraden te lezen. Die druk en het verlangen om beter te worden, maakte dat ik ook een puzzelboekje mee ben gaan nemen en het ging proberen. Ondanks dat ik dan de hik kreeg of soms zelfs misselijk werd dacht ik: volhouden, dit is goed voor je! Maar de hik in zo'n masker is alles behalve fijn, of jeuk aan je neus is ook zoiets, komt precies op dat moment net niet lekker uit.


Maar goed, al met al was het deze week dus ook mentaal erg zwaar. Wat me heel erg hielp was het gesprekje met de arts afgelopen donderdag. Dat hielp me (opnieuw) te beseffen dat de enorme vermoeidheid hoort bij de behandeling. Hij tekende een batterij en legde uit dat mijn brein standaard 20% gebruikt en dat als ik nu zou gaan puzzelen in de tank, die energie van mijn beschikbare energie af gaat. We willen juist dat er zo veel mogelijk energie overblijft zodat mijn lichaam het kan gebruiken om te herstellen. Hij benadrukte dus extra om me niet gek te laten maken door wat andere in de tank zeggen. Het is je eigen reis en pas je 23ste behandeling zei hij. Het grappige was zelfs dat hij uitsprak het bijzonder te vinden dat andere al zeggen verschil te voelen....terwijl ze er nog zo kort in zitten! Volgens zijn onderzoek, ervaring en theorie is dat eigenlijk niet mogelijk! Mensen willen graag beter worden en klampen zich logischerwijs aan alles vast, inmiddels spreek ik uit ervaring. Maar het komt goed, dat was de boodschap. Het puzzelboekje is daarom ook niet meer meegegaan de tank in, ik hou gewoon mn ogen dicht en ga in de ruststand.


Geoffrey heeft me aan alle kanten aan het lachen proberen te krijgen door zijn zelfgemaakte long covid / hyperbare zuurstoftherapie grappen! Ik zal er tot slot een paar delen (in de hoop dat jullie ze niet kwetsend vinden, ik niet in iedergeval en sommige zijn semi-grappig of typische inside jokes):


-Hoeveel long-covid patiënten heb je nodig om een zuurstoftank te vullen? Geen want de tank wordt met zuurstof gevuld.


-Zegt de verpleegkundige tegen de long-covid patiënt: wil jij een snoepje? Nee zegt de long-covid patiënt geïrriteerd. Zegt de verpleegkundige: sorry, ik wilde je niet 'onder druk' zetten.


-Zegt het ene hyperbare zuurstoftherapie shirt tegen het andere: doe is normaal, ben jij wel 100%?


-Hoe diep duik je als long-covid patiënt in de tank? Totdat je energie op is.


-Waarom mag je geen scherpe delen meenemen in de tank? Anders raken de long-covid patiënten overprikkeld.


  • 22 September 2023 - 12:44

    Claudia:

    Wat fijn om te horen dat het gesprek met de dokter je wat rust heeft kunnen bieden wat betreft het verloop van de behandeling. Je bent goed bezig! Knuffel van mij


  • 22 September 2023 - 12:55

    Naomi Van Den Berg :

    Hahahahaha Judith, ik verheug me gewoon op jou verhalen! Wat kun jij ontzettend leuk schrijven. Rot om te horen dat het ff niet lekker ging deze week maar wat fijn dat de dokter je gerust kon stellen.. En die moppen...[e-1f923][e-1f923][e-1f923] heerlijk! Ik hou ervan!!

    Bijna weekend.. zit weer een week op. Trots op je.

    Dikke knuffels van ons


  • 22 September 2023 - 13:29

    R&R:

    [e-1f604] ja, je kunt er maar het beste een lolletje om maken!

    Fijn, zo'n gesprek met de arts...

    Zet'm op weer.

    Liefs van ons.


  • 22 September 2023 - 14:59

    Nathaal:

    topartsje hoor [e-1f60f]


  • 22 September 2023 - 20:36

    De Botjes:

    [e-2665]Hou vol,we lez(v)en met jullie mee

    Veel liefs,van de Botjes


  • 22 September 2023 - 23:36

    Marit :

    Precies! Gewoon lekker je eigen traject volgen!

    <3 lekker met je oogjes dicht de toekomstige sessies doorgaan. Trots op je babe xxx


  • 25 September 2023 - 12:28

    Olaf & Nathalie :

    Echt fijn zo'n arts die goed luistert en persoonlijk afstemt! En fijn zo'n kerel die de boel relativeert en het wat luchtiger weet te maken. [e-1f974][e-1f609]


  • 27 September 2023 - 11:09

    Pris :

    [e-2764]️


  • 30 September 2023 - 17:00

    Erik En Trudy:

    Hoi Judith,

    de laatste keer dat er door ons gereageerd werd was nadat we hoorden dat je de zuurstoftherapie ging volgen (nog steeds) maar lazen we dat er eerst een dieptepunt zou volgen en dat was helaas minder en eigenlijk niet wat we graag wilden horen.

    De verwachting van beter gaan voelen zou hoogstwaarschijnlijk pas begin oktober zijn pffff …….

    Als je met leuke dingen bezig bent, gaat de tijd altijd zo super snel voorbij zeggen we altijd maar we kunnen ons dit keer voorstellen dat het jou nu niet snel genoeg kan zijn.

    NOU MEID……[e-1f973][e-1f973] laat het nu bijna oktober zijn [e-1f605]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Goes

Judith

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 35291

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 27 Oktober 2023

Hyperbare Zuurstoftherapie

01 Januari 2018 - 01 Juli 2018

Ugandarisch

24 Juni 2010 - 09 Augustus 2010

Downunder

Landen bezocht: